PLAN PRACY WYCHOWAWCY KLASOWEGO

KLASA–I     ROK SZKOLNY-2005/2006

 

ZAGADNIENIA

CELE

WYCHOWAWCZE

SPOSOBY REALIZACJI

TERMIN

ODPOWIE-DZIALNI

 

 

 

 

 

 

 

UCZEŃ JAKO CZŁONEK RODZINY

1.Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, zapobieganie konfliktom, pomoc w ich rozwiązywaniu.

2. Wyrabianie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych obowiązków.

- okazywanie uczuć rodzicom, dziadkom, rodzeństwu poprzez składanie życzeń, wręczanie upominków, pomoc w gospodarstwie domowym.

- opieka nad młodszym rodzeństwem

- wywiązywanie się z powierzonych obowiązków

- samodzielne podejmowanie zadań na rzecz rodziny, domu

- pedagogizacja rodziców w zakresie potrzeb psychicznych w rodzinie (miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa) oraz miejsca dziecka w rodzinie.

w ciągu całego roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zebranie z rodzicami

wychowawca

 

 

 

UCZEŃ JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

1. Budzenie więzi ze szkołą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Przygotowanie do uczestnictwa w życiu klasy (społeczeństwa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Zachęta do bycia dobrym kolegą (przeżywanie koleżeństwa i przyjaźni)

4.Ukazywanie sposobów zespołowego rozwiązywania konfliktów (zachowywanie się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa

nie tylko w szkole ale też poza szkołą)

- akt ślubowania

- prowadzenie kroniki klas pierwszych

i zapoznanie z dorobkiem naszej szkoły

- udział w uroczystych apelach z okazji:

Wigilii dla samotnych

Choinki Noworocznej

Dnia Seniora

Dnia Kobiet

Dnia Matki

Festynu Rodzinnego

- udział w uroczystościach klasowych: Dzięń Chłopaka, Andrzejki, Mikołajki, Walentynki, Powitanie Wiosny. Dzień Kobiet, Pasowanie

- organizacja dyżurów klasowych

-troska o estetykę klasy jako pracowni

- dbałość o sprzęty i pomoce dydaktyczne

- pomoc słabszym kolegom w czasie zajęć

- mówienie o sobie dobrych słów

- znajdowanie u siebie i innych „mocnych stron”

- zajęcia i zabawy integrujące zespół klasowy

- wycieczki krajoznawcze, kulturalne, spacery

IX

w ciągu całego roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

przez cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w ciągu roku

wychowawca

i rodzice

 

 

 

 

wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawca, uczniowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawca, uczniowie

UCZEŃ JAKO CZŁONEK WSI

I NARODU

1.Poszanowanie własnego dobra

i odpowiedzialności za nie.

 

 

2.Wdrażanie do poszanowania zasad demokracji – podejmowanie prób samooceny oceny innych, dostrzeganie potrzeb innych ludzi.

3.Rozwijanie miłości do Ojczyzny i dumy z osiągnięć Polski

- udział w akcji „Sprzątanie Świata”

- dbałość o otoczenie szkoły i sprzęty szkolne

- zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, prawami i obowiązkami ucznia (Kodeks Ucznia)

- wybór Samorządu klasowego i szkolnego

 

- oglądanie albumów pokazujących miasta i regiony naszej Ojczyzny

- wycieczki turystyczne: Wieliczka-Kraków, Muzeum Wsi Radomskiej, po najbliższej okolicy, pikniki

- oglądanie i umieszczanie na mapie Polski naszej miejscowości, najbliższego miasta, stolicy kraju

- wspólne kultywowanie tradycji świątecznych (łamanie się opłatkiem, śpiewanie kolęd, dzielenie jajkiem przed świętami Wielkanocnymi, uczestnictwo w uroczystości Wigilii dla osób samotnych….)

wrzesień

 

cały rok

 

 

wrzesień

 

 

 

 

luty

 

X

 

cały rok

 

IX

IV

w ciągu roku

 

XII

 

 

IV

 

XII

 

 

 

 

wychowawca

KULTURA ZDROWOTNA

1.Kształtowanie odpowiednich nawyków

 i przyzwyczajeń zdrowotnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Mieszkanie jako miejsce pracy

 i wypoczynku

 

 

 

 

 

3.Higiena żywienia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Kształtowanie sprawności i wytrzymałości fizycznej, nawyków uprawiania sportu i turystyki

- kształtowanie nawyku dbałości higienę ciała i odzieży

- słuchanie utworów literackich na ten temat

- realizacja zajęć ze „Środowiskowego Programu Wychowania Zdrowotnego”

- przeglądy czystości uczniów

- wycieczka do ośrodka zdrowia

- częste wietrzenie klasy

- oglądanie filmów, ilustracji

- organizowanie stanowiska pracy w domu i szkole

- pogadanki z rodzicami

- dbałość o trawniki, klomby

- racjonalne odżywianie się (udział w dożywianiu szkolnym)

- dbałość o czystość przygotowywanych posiłków(wykony

wanie w klasie posiłków: kanapki, sałatki, surówki, koktajle - wspólna konsumpcja)

- zajęcia rekreacyjno -  sportowe

- wycieczki piesze

- właściwe ubieranie się

 w zależności od pogody

- spacery

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

początek roku szkol.

zebrania

 

 

 

 

cały rok

uczniowie, wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 wychowawca

 

wychowawca, uczniowie

OCHRONA ŚRODOWISKA JAKO PODSTAWA PSYCHOFIZYCZ-NEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA

1.Wdrażanie do współodpowiedzial-ności za stan środowiska naturalnego.

2.Budzenie szacunku dla wszystkich form życia.

3.Racjonalne korzystanie ze środowiska naturalnego.

 

 

 

4.Dążenie do kontaktu z nieskażonym środowiskiem przyrodniczym.

 

- prace porządkowe na terenie szkoły: zbieranie śmieci wokół budynku, wyrywanie chwastów

 z klombów kwiatowych

- pielęgnacja

i sadzenie roślin w klasie

- zorganizowanie krótkiego apelu ekologicznego

- udział w akcji „Sprzątanie Świata”

- wycieczki

- zbiórka surowców wtórnych

- pokaz mody ekologicznej

cały rok

 

 

wiosną i jesienią

 

cały rok

 

 

 

kwiecień

 

 

wrzesień

 

w ciągu roku

wychowawca, uczniowie

UCZEŃ JAKO TWÓRCA SWOJEJ PRZYSZŁOŚCI

1.Rzbudzanie zainteresowań

 w kierunku poznawania różnych zawodów

- oglądanie ilustracji, zdjęć

- spotkania z ludźmi wykonującymi różne zawody

cały rok

wychowawca

WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE

1.Umiejętność korzystania z zasad ruchu drogowego- bezpieczne poruszanie się po drogach

 

 

2.Kształtowanie współodpowie-dzialności za bezpieczeństwo w szkole 

- spacery na drogi i obserwacja znaków drogowych i oznaczeń na jezdni

- ćwiczenie przechodzenia przez jezdnię

- rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z ruchu drogowego

- oglądanie plansz przedstaw. zasady ruchu drogowego

- pogadanki o bezpiecznym zachowywaniu się podczas przerw, ćwiczeń gimnastycznych

początek roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

cały rok

Wychowawca

 

 

 

 

 

 

 

 

policjant

WSPÓŁPRACA

Z RODZICAMI

1.Zapobieganie trudnościom w nauce, konfliktom i łagodzenie ich

2.Włączanie rodziców w życie klasy i szkoły

3.Poznawanie problemów rodzinnych uczniów

4.Popularyzacja wśród  rodziców wiedzy o potrzebach psychicznych dzieci

- zebrania

z rodzicami

- kontakty indywidualne

- zajęcia otwarte

- pomoc rodziców przy urządzaniu klasopracowni

- przeprowadzenie ankiety

- systematyczne zapoznawanie rodziców

z literaturą na ten temat

cały rok

wychowawca