KLASA–I ROK SZKOLNY-2005/2006
ZAGADNIENIA | CELE WYCHOWAWCZE | SPOSOBY REALIZACJI | TERMIN | ODPOWIE-DZIALNI |
UCZEŃ JAKO CZŁONEK RODZINY | 1.Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, zapobieganie konfliktom, pomoc w ich rozwiązywaniu. 2. Wyrabianie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych obowiązków. | - okazywanie uczuć rodzicom, dziadkom, rodzeństwu poprzez składanie życzeń, wręczanie upominków, pomoc w gospodarstwie domowym. - opieka nad młodszym rodzeństwem - wywiązywanie się z powierzonych obowiązków - samodzielne podejmowanie zadań na rzecz rodziny, domu - pedagogizacja rodziców w zakresie potrzeb psychicznych w rodzinie (miłości, akceptacji, poczucia bezpieczeństwa) oraz miejsca dziecka w rodzinie. | w ciągu całego roku
zebranie z rodzicami | wychowawca |
UCZEŃ JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ | 1. Budzenie więzi ze szkołą.
2.Przygotowanie do uczestnictwa w życiu klasy (społeczeństwa)
3.Zachęta do bycia dobrym kolegą (przeżywanie koleżeństwa i przyjaźni) 4.Ukazywanie sposobów zespołowego rozwiązywania konfliktów (zachowywanie się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa nie tylko w szkole ale też poza szkołą) | - akt ślubowania - prowadzenie kroniki klas pierwszych i zapoznanie z dorobkiem naszej szkoły - udział w uroczystych apelach z okazji: Wigilii dla samotnych Choinki Noworocznej Dnia Seniora Dnia Kobiet Dnia Matki Festynu Rodzinnego - udział w uroczystościach klasowych: Dzięń Chłopaka, Andrzejki, Mikołajki, Walentynki, Powitanie Wiosny. Dzień Kobiet, Pasowanie - organizacja dyżurów klasowych -troska o estetykę klasy jako pracowni - dbałość o sprzęty i pomoce dydaktyczne - pomoc słabszym kolegom w czasie zajęć - mówienie o sobie dobrych słów - znajdowanie u siebie i innych „mocnych stron” - zajęcia i zabawy integrujące zespół klasowy - wycieczki krajoznawcze, kulturalne, spacery | IX w ciągu całego roku
przez cały rok
w ciągu roku | wychowawca i rodzice
wychowawca
wychowawca, uczniowie
wychowawca, uczniowie |
UCZEŃ JAKO CZŁONEK WSI I NARODU | 1.Poszanowanie własnego dobra i odpowiedzialności za nie.
2.Wdrażanie do poszanowania zasad demokracji – podejmowanie prób samooceny oceny innych, dostrzeganie potrzeb innych ludzi. 3.Rozwijanie miłości do Ojczyzny i dumy z osiągnięć Polski | - udział w akcji „Sprzątanie Świata” - dbałość o otoczenie szkoły i sprzęty szkolne - zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, prawami i obowiązkami ucznia (Kodeks Ucznia) - wybór Samorządu klasowego i szkolnego
- oglądanie albumów pokazujących miasta i regiony naszej Ojczyzny - wycieczki turystyczne: Wieliczka-Kraków, Muzeum Wsi Radomskiej, po najbliższej okolicy, pikniki - oglądanie i umieszczanie na mapie Polski naszej miejscowości, najbliższego miasta, stolicy kraju - wspólne kultywowanie tradycji świątecznych (łamanie się opłatkiem, śpiewanie kolęd, dzielenie jajkiem przed świętami Wielkanocnymi, uczestnictwo w uroczystości Wigilii dla osób samotnych….) | wrzesień
cały rok
wrzesień
luty
X
cały rok
IX IV w ciągu roku
XII
IV
XII |
wychowawca |
KULTURA ZDROWOTNA | 1.Kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych
2.Mieszkanie jako miejsce pracy i wypoczynku
3.Higiena żywienia
4.Kształtowanie sprawności i wytrzymałości fizycznej, nawyków uprawiania sportu i turystyki | - kształtowanie nawyku dbałości higienę ciała i odzieży - słuchanie utworów literackich na ten temat - realizacja zajęć ze „Środowiskowego Programu Wychowania Zdrowotnego” - przeglądy czystości uczniów - wycieczka do ośrodka zdrowia - częste wietrzenie klasy - oglądanie filmów, ilustracji - organizowanie stanowiska pracy w domu i szkole - pogadanki z rodzicami - dbałość o trawniki, klomby - racjonalne odżywianie się (udział w dożywianiu szkolnym) - dbałość o czystość przygotowywanych posiłków(wykony wanie w klasie posiłków: kanapki, sałatki, surówki, koktajle - wspólna konsumpcja) - zajęcia rekreacyjno - sportowe - wycieczki piesze - właściwe ubieranie się w zależności od pogody - spacery | cały rok
początek roku szkol. zebrania
cały rok | uczniowie, wychowawca
wychowawca
wychowawca, uczniowie |
OCHRONA ŚRODOWISKA JAKO PODSTAWA PSYCHOFIZYCZ-NEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA | 1.Wdrażanie do współodpowiedzial-ności za stan środowiska naturalnego. 2.Budzenie szacunku dla wszystkich form życia. 3.Racjonalne korzystanie ze środowiska naturalnego.
4.Dążenie do kontaktu z nieskażonym środowiskiem przyrodniczym.
| - prace porządkowe na terenie szkoły: zbieranie śmieci wokół budynku, wyrywanie chwastów z klombów kwiatowych - pielęgnacja i sadzenie roślin w klasie - zorganizowanie krótkiego apelu ekologicznego - udział w akcji „Sprzątanie Świata” - wycieczki - zbiórka surowców wtórnych - pokaz mody ekologicznej | cały rok
wiosną i jesienią
cały rok
kwiecień
wrzesień
w ciągu roku | wychowawca, uczniowie |
UCZEŃ JAKO TWÓRCA SWOJEJ PRZYSZŁOŚCI | 1.Rzbudzanie zainteresowań w kierunku poznawania różnych zawodów | - oglądanie ilustracji, zdjęć - spotkania z ludźmi wykonującymi różne zawody | cały rok | wychowawca |
WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE | 1.Umiejętność korzystania z zasad ruchu drogowego- bezpieczne poruszanie się po drogach
2.Kształtowanie współodpowie-dzialności za bezpieczeństwo w szkole | - spacery na drogi i obserwacja znaków drogowych i oznaczeń na jezdni - ćwiczenie przechodzenia przez jezdnię - rozmowy o bezpiecznym korzystaniu z ruchu drogowego - oglądanie plansz przedstaw. zasady ruchu drogowego - pogadanki o bezpiecznym zachowywaniu się podczas przerw, ćwiczeń gimnastycznych | początek roku szkolnego
cały rok | Wychowawca
policjant |
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI | 1.Zapobieganie trudnościom w nauce, konfliktom i łagodzenie ich 2.Włączanie rodziców w życie klasy i szkoły 3.Poznawanie problemów rodzinnych uczniów 4.Popularyzacja wśród rodziców wiedzy o potrzebach psychicznych dzieci | - zebrania z rodzicami - kontakty indywidualne - zajęcia otwarte - pomoc rodziców przy urządzaniu klasopracowni - przeprowadzenie ankiety - systematyczne zapoznawanie rodziców z literaturą na ten temat | cały rok | wychowawca |