KŁUDNO. 06.12.2005
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH
KLASA I - KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
TEMAT: MIKOŁAJKOWE TRADYCJE.
DZIAŁ PROGRAMU: Ja i moja rodzina.
HASŁO PROGRAMOWE:
1. Tradycje rodzinne.
2. Kontakty w rodzinie: kultura współżycia, wzajemne planowanie sposobu spędzania świąt.
CEL OGÓLNY
- poznawanie mikołajkowej tradycji
CELE TAKSONOMICZNE
Uczeń potrafi:
- wie na czym polega mikołajkowa tradycja,
- rozumie strukturę zadania tekstowego,
- dodaje i odejmuje w zakresie 9 na liczmanach i bez,
- potrafi rytmicznie przedstawić zdanie pytające,
- umie wyszukać wyraz i uzupełnić nim zdanie,
- prawidłowo układa wyrazy z rozsypanki literowej,
CELE WYCHOWAWCZE
Uczeń potrafi:
- czuć radość z obdarowywania upominkami i z otrzymywania upominków,
- rozumieć potrzebę wzajemnego tworzenia tradycji świątecznych.
Metody pracy: praca z tekstem, pokaz – obserwacja, podająco – problemowo- eksponująca, działania praktycznego, twórcza, krąg uczuć.
Formy pracy: praca zbiorowa, indywidualna, indywidualnie zróżnicowana, grupowa.
Środki dydaktyczne: plansza z choinką, wycięte z kartonu gwiazdki, sylwety Mikołaja(dla każdego dziecka), rozsypanka literowa, zdania z lukami, wyrazy do uzupełniania zdań, tekst pt. „Mikołajki”, karta pracy ucznia, liczmany – gwiazdki, choinki, przybory do malowania, 2 duże sylwety Mikołaja, plastelina, magnetofon, kasety
z piosenkami.
Integracja treści: edukacja społeczno-przyrodnicza, polonistyczna
z elementami kultury, matematyczna, muzyczna, plastyczna, motoryczno-ruchowa.
Czas trwania – jeden dzień.
Przebieg zajęć
1.Swobodne wypowiedzi uczniów o wymarzonych upominkach
od Mikołaja.
- czy pamiętacie swoje prezenty od Mikołaja z ubiegłego roku?
- o jakim prezencie od Mikołaja marzycie?
Każdy z was weźmie sobie jedną gwiazdkę i narysuje na niej swój wymarzony prezent a potem gwiazdkę naklei na choince.
2.Omówienie prezentów, które chciałyby dostać dzieci.
- usiądźcie przed choinką, porozmawiamy o waszych marzeniach.
3.Słuchanie opowiadania nauczyciela o mikołajkowej tradycji
obdarowywania prezentami.
4.Nauka piosenki „Dziadzio Mikołaj”.
- słuchanie piosenki z kasety magnetofonowej;
- rytmiczne powtarzanie tekstu piosenki;
- próba śpiewania z akompaniamentem muzycznym;
5.Wypowiedzi dzieci na temat ilustracji w podręczniku.
- co dzieje się w klasie Oli?
- jak wygląda Mikołaj na obrazku?
- czy wam przynosił prezenty tak samo ubrany Mikołaj?
- jaki nastrój panuje wśród dzieci?
6.Głośne czytanie tekstu „Mikołajki’’ przez dobrze czytające dzieci.
7. Wizyta Mikołaja w klasie, (nauczyciel z rodzicami wcześniej przygotowuje upominki dla dzieci w określonej kwocie – każdy rodzic swojemu dziecku).
- wręczenie upominków;
- oglądanie prezentów, dzielenie się wrażeniami;
- zaśpiewanie Mikołajowi piosenki „Dziadzio Mikołaj”;
- podziękowanie i pożegnanie Mikołaja.
8. Zestawienie prezentów mikołajkowych klasy Oli z prezentami otrzymanymi przez dzieci.
- czy wasze prezenty podobne są do upominków dzieci
z podręcznika?
9. Uzupełnianie zdań z lukami podanymi wyrazami.
Do naszej klasy …………….. (przyszedł) Mikołaj.
Podarował każdemu piękny ……………..(prezent).
Dużo zdrowia i sukcesów życzy ……………(Mikołaj).
Mikołajki to ……….. (piękny) i miły ……………. (zwyczaj).
10. Układanie wyrazów z rozsypanki literowej i podpisywanie maskotek znajdujących się w podręczniku.
ż b a a, j ż e, ż a r f a y, ż ł ó w (karta pracy ucznia).
11. Projektowanie stroju dla Mikołaja – praca zbiorowa.
- podzielcie się na dwie grupy, będziemy projektować strój dla Mikołaja. Każdy może wykorzystać kredki, mazaki, plastelinę, farby. Pamiętajcie o zaplanowaniu swojej pracy.
12. Ocena strojów przez rodziców.
- pokażcie swoje projekty rodzicom, myślę, że chętnie je obejrzą (rodzice wypowiadają swoje opinie – oczywiście pozytywne, nauczyciel słownie ocenia pracę, zaangażowanie dzieci i sposób wykonania).
13. Manipulacyjne rozwiązywanie zadania tekstowego
z wykorzystaniem prezentów przyniesionych przez Mikołaja.
Mikołaj ma w worku maskotki: 4 żyrafy, 3 jeże i 2 żabki. Ile maskotek ma Mikołaj w worku?
………………………………………………………
Mikołaj ma w worku ………. maskotek.
(dzieci przeliczają zabawki i zapisują obliczenie na karcie ucznia).
14. Rytmiczne czytanie zdania pytającego o Mikołaju
– uwzględnienie ćwierćnut i ósemek (karta pracy ucznia).
Mi-ko-ła - ju, Mi-ko-ła - ju, co ty nam przy - no - sisz?
15. Zadanie pracy domowej. Kolorowanie Mikołaja według kodu
– utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie liczby 9.
16. Ewaluacja zajęć. Każdy z was dostanie dwie narysowane buzie. Komu podobały się dzisiejsze zajęcia, narysuje buzię uśmiechniętą, komu nie – buzię smutną.
17. Pożegnanie rodziców.
- wstaniemy wszyscy i pożegnamy waszych rodziców.