Scenariusz ślubowania kl. I

Rok szkolny 2004/2005

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie.

  2. Odśpiewanie hymnu narodowego.

  3. Część artystyczna:

-    recytacja wiersza pt. „Czas ślubowania

Weronika
Wie to Marysia, Stasio i Zdziś,
że wielkie święto w szkole jest dziś.
To ślubowania nadszedł już czas,
pierwszy egzamin na ucznia zdasz.
Rodzice nasi są tutaj z nami,
żeby egzamin był pięknie zdany.
Może piosenkę zacznijmy właśnie,
to zaraz wszystkim zrobi się jaśniej. 

Piosenka „W Literkowie

-         recytacja wiersza pt. „Pierwszaki

Wojtuś
Chodzi
nadęty mój starszy brat
Jak gdyby wszystkie rozumy zjadł.

Marysia
Ja chciałam coś powiedzieć do mojej siostrzyczki,
A ona: „Odejdź mała – uczę się tabliczki”

Paulina R.
Tabliczki czekolady?

Paulina G.
Nie, nie, bez wątpienia, chodziło jej o tabliczkę,
No, tego... mnożenia!

Piotruś
Mi rzekł kuzyn, co strasznie jest zarozumiały:
„Te, nie rusz komputera, bo jesteś za mały”

Róża
Słuchajcie, ja mam pomysł, od dziś się nie damy!
Przecież jesteśmy teraz pierwszoklasistami!

Krystian
Każdemu, kto jest taki duży, mądry taki

Wszystkie dzieci razem:
My jeszcze pokażemy, co mogą pierwszaki!

Agnieszka ( z kl. IV):
-        
Dzisiaj właśnie pierwszaki pokażą, co potrafią. Do oceny ich umiejętności
i wiedzy zapraszam wszystkich zebranych.
A więc zaczynamy. Przed dziećmi pierwsze zadanie.
Powiedzcie, co to jest Ojczyzna i co można dla nie zrobić?

Wiersz pt. „Ojczyzna”

Marysia
Ojczyzna nasza, to wieś i miasto.
I las, co szumi piosnkę o zmroku,
Obłok i słońce, co świeci jasno.
Zboże, co w polu rośnie wysoko.

Paulina R.
Ojczyzna nasza, to dom i szkoła.
I szara wstęga drogi za domem.
I wszystko, wszystko co jest dokoła.
Tak bliskie sercu, drogie, znajome.

Paulina G.
To mowa, którą od dziecka znamy.
To ludzie, których nic nie pokona.
Gorącym sercem Ciebie kochamy.
Ojczyzno nasza, ziemio rodzona.

Weronika
My wiemy, że trzeba dbać o przyrodę
O świeże powietrze, czystą, zdrową wodę

Dominika
Niech piękna i zielona planeta Ziemia będzie
Jak tego dokonać?
Szanować ją zawsze i wszędzie.

Piosenka „Roślinki w klasie mam”

Agnieszka:
-        
Myślę, że dzieci dużo wiedzą o Polsce, naszej Ojczyźnie, a także jak dbać o naszą planetę Ziemię. Czy zgadzacie się Państwo ze mną?

Inscenizacja wiersza „Kredki siostrzyczki”
Paulinka R., Paulinka G., Róża

My jesteśmy kredki – siostrzyczki.
Kolorowe mamy spódniczki.
Kolorowe chustki w kieszeniach.
Kolorowe sny i marzenia.
Gdy nas ktoś do ręki bierze,
To biegniemy po papierze.

-        
No i proszę. Jest obrazek.
Więc zatańczmy wszystkie razem.

„Kredki” tańczą, a wszystkie dzieci śpiewają.

Piosenka „Kolorowe kredki”

Wiersz pt. „Kreda”

Wojtuś
Pisze kreda na tablicy.
Pisze bardzo rada.
Bielutkimi literkami
Dzieciom opowiada:

Róża
Tu jest lala.

Krystian
Tu kot.

Dominika
Tu jest dom.

Marysia
A tu płot.

Razem
Gdy się pisać nauczymy.
Słowo, tak po słowie.
Szereg liter na tablicy
Więcej nam opowie.

Piosenka „Biegnie kreda”
Biegnie kreda po tablicy, szur – szur – szur! 

Agnieszka:
-        
Właśnie dzieci wykonały kolejne zadanie. Udowodniły, że wiedzą, do czego służą kredki i kreda. Czy mam rację?
Czas więc na następne zadanie.
Powiedzcie, jak należy zachować się w szkole?

Dzieci razem:
Trochę przykre widowisko pod tytułem “Lodowisko”

Janek (Paweł):
Coś ty Franek? Ranny, z wojny?

Franek (Piotruś):
Nie, ze ślizgawki, zwykłej, szkolnej.
To Ryś pchnął mnie z całej siły.
W oczach świeczki zaświeciły,
Bo wyrżnąłem głową w ławkę.
Taką mieliśmy ślizgawkę!

Janek:
A ta ręka? Guz na brodzie?
Też zdobyłeś go na lodzie?

Franek:
Nie… ślizgając się niechcący,
Ktoś przy schodach mnie potrącił
I upadłem na podłogę.
Stłukłem wtedy brodę, nogę.

Janek:
Cóż za dziwne lodowisko!
Powiedz mi porządnie wszystko!
Bo powiadasz, że ślizgawka, a tu szkoła,
Schody, ławka.

Franek:
Widzisz, bo ja zawsze wolę
Ślizgać się pod dachem,
W szkole.

Dzieci razem:
Podobna przykrość się wtedy zdarza,
Gdy się ślizgamy po korytarzach.
Pamiętaj! Nawet, gdy namawia Cię kolega –
Na przerwie nie hałasuj, nie biegaj!

Wiersz „Na lekcji”

Krystian:
Na lekcji uczniowie

Nie mówią chórem.
Gdy chcesz coś powiedzieć
Rękę podnoś w górę.

Agnieszka:
-Jestem przekonana, że dzieci świetnie znają zasady właściwego zachowania się w szkole. Są więc prawdziwymi pierwszakami. Czy Państwo też tak sądzą?

Piosenka „Jestem uczniem”
Idę do szkoły,……………

Agnieszka:
 
Brawo! Bardzo ładnie śpiewacie.
Uważam, że dzieci rzeczywiście pokazały, co potrafią. Wykazały się ogromnymi umiejętnościami i wiedzą.
Czy mogą być już przyjęte do społeczności uczniowskiej?
Zadecydujcie Państwo.

Część oficjalna:
- ślubowanie
Powitanie pierwszaków przez uczniów kl. II

 

Opracowała: Kasia Smagowska